Untuk mendapatkan space iklan dihalaman ini silahkan hubungi owner Blog Design, Kami akan secepatnya merespon dan mempertimbangkan letak dari iklan text dan banner anda...

.

Friday, August 23, 2013

Jesaya 58:9a–14

Unik do pengalaman ni Jesaya, ditikki uso uso Debata ditonga ni bangso imanang ise naolo suruonNa pasahat hata panurirangon tu bangso ( bndu 6), dibagasan kepolosan dohot habuluson do Jesaya merespon jou jou, Debata mamangke ibana bahen panurirangna, naikkon mangula tu dua harajaon ima harajaon Juda dohot Israel, namasuk tu sejarah politik internasional. Diombasi masa kekosongan kepemimpinan ditonga tonga ni bangsoi, alani Debata sandiri na jongjong, ala hinadeak ni hajahaton ni bangsoi. Sian bindu 1 – 5, dohot tangkas Debata pajojorhon pangalaho ni bangsoi, namarsipaula diadopan ni Debata, asa sasude ngolu ni bangsoi, termasuk tu ibadah nasida pe dang dihalomohon Debata be ( bnd Amos yang juga menyerukan hal yg sama). Yesaya anak ni si Amos, namangula dimasa harajaon ni si Usia, Jotan,Ahas, Hiskia, dengan begitu serius dan kerasnya ia menyerukan kritikan yang cukup pedas akan moral umat itu, bahkan dia juga menyuarakan bahwa Allah yang sumber keadilan itu naeng mardabu dabu dompak bangso i, marhite uhum naikkon sahat tunasida ima pembuangan tu Babel, jala jesaya pe dohot do ibana manghilalahon pembuangan i. Secara kerseluruhan kitab Yesaya dibagi tu tolu bagian: Proto Yesaya psal 1 – 39, masa andorang so habuangan, Deutro Yesaya psal 40 - 55, masa pembuangan Babel. Trito Yesaya psal 65 - 66, masa paska pembuangan. Jala turpuk on ima bagian napatoluhon, Trito Yesaya, namanaringoti hamumulak ni bangso i sian Babel, ala marpangulahi roha ni Debata dompak nasida, berkisar taon 520 sbKritus. Dimana Allah memberi pemulihan kepada umat itu, lewat keselamatan/pembebasan. Bagian napatoluhon manoarahon molo dijalo nasida pe haluaon i ndada ala naung muba bangsoi. Alani i do nang dibagian napatoluhon on pe Debata tongtong do pasahathon teguran/kritikan tu bangsoi. Termasukma nang turpuk on, na begitu keras Debata mengkritik soal ibadah dari umat itu, ada kesalehan yang palsu dari umat itu, Debata mandok tu s\nasida sepanjang hidup mereka masih dalam hal yang sama maka mereka juga akan dihukum kembali, alani do diturpuk on Debata sekaligus menawarkan kesalehan yang sejati/ benar dihadapan Allah.


Hatorangan


Bindu 58 on manaringoti 2 hal namansai arga ulahonon ni bangsoi, ima “parpuasaon” dohot mangaradoti Sabbat ( hari Tuhan). Ala nunga bergeser sian nilai yang sebenarna napinatupa nasida. Asa tumangkas sian ayt 4 tangkasditaringothon parpuasaon nagabe hasomalan/seolah olah juga hanya sebagai pelengkap.

Ayt 9 – 12 parpuasaon nahinalomohon ni Debata
naingkon do halak Kristen marpuasa manang dang ? sukkun sukkun jot jot do ro sian hita,ruas ni huria, boasa! Ikkon okkuhononta do di HKBP (marsasahalak/hatopan/ institusi) puasa hurang dipatandahon dohot diajarhon, ujungna gabe hira sesuatu yang langka ( aneh) jala dang pola ringkot taringotan, sirapothononton ( termasuk di angka rapot rapot hatopan), apalagima siulahononhon. Marasing do molo di huria katolik, pentakosta dohot karismatik nunga gabe songon “kebutuhan-menu rohani” puasa on, nadiulahon ditikki tertentu,hombar tu kalenderis huria ( passion, Advent, natal, dna), ditikki mangadopi hasusaan, hamaolon secara individu, keluarga, lokal ( internal huria) dohot nasional ( bencana) nang global pe. Nadirajumi puasa mampanghorhontu ngolu haporseaon dohot tujuan laho paubahon sikap dohot parange asa lam jonok tu Tuhan i, disiplin partondion, na tangkasna puasa ndada holan seremonial sambing, ido umbahen bindu 58 on digoari “jamita parpuasaon”. Parpuasaon napinatupa ni bangsoi nunga be parpuasaon namarsipaula ula, ndadabe na hinalomohon ni Debata. Puasa di hata ibrani “ tsom”( to fast, a fasting, dang mangan dang minum) secara teolgis lapatanna pangoromon diri. Bahasa Yunani “ epinasen, peinao ( to hunger, merasa lapar, hunger: lapar, long for: ingin atau suka pada makanan, to hunger affter desire earnestly: sangat lapar setelah ingin makan) sian eti mologi on naeng dohononna tu hita padan narobi dohot padan na imbaru tangkas do manaringoti parpuasaon ( 1 musa 34:28; Dan 9:3; 1 Raja 21:27, Jona 3:5,7; Ezra 8; Mat 17:21, 17:21; Mrk 2:20; Ul.ap 13; 2Kor 6:5). Sian ayt 4 dipatuduhon praktek puasa ni bangsoi, dipatungki uluna songon arung, marpahean hori dohot sirabun, alai mangulahon kekerasan , panindasan tuangka pangula ( buruh), marbada, marsalisi, mamastapi dohot mangasahon botohon, onma naso hinalomohon ni Debata sian nasida. Jesus pe dikritik Ibana do parpuasaon ni halak jahudi nagok kemunafikan, pola surbot panailina, bohina dipasikki ( muka muram, sedih, tpi hanya kepura puraan) asa tanda nasida namarpuasa, ima parpuasaon na marpangfansi ( Mat 6: 16-18), ayt 6-7 dipatuduhon do parpuasaon na dihalomohon Debata ima, mangharhari hajahaton, paluahon tali dohot mangaropuhi auga, paluahon nani rupa, daon sian angka tindakan kekerasan. Mardongan kepedulian, panarihonon ( olo mamonggoli roti tu halak namale), manogihon halak na dangol dohot panangkar nangkar tu bagasna, mangabiti halak namarsae mara, marsaor tu angka dongan( unang martabuni sian angka dongan / sisolhot). Angka namangulahon parpuasaon naso marsipaula godang panghorhon na denggan sijaloonna, binsar hatiuronna songon buha siang ari( hahormaton, hatuaon), hatop martumbur hahisaroonna, pir holi holina tudoshon porlak nasiniram, songon mual naso dung marsik ( kesehatan), hatigoran di jolo,hamuliaon di pudi ( keamaman-hasonangan), angka anakna paulihon pasi pasi marsundut sundut, sitoras dalan balobung asa hainganan( masa depan keturunan dijamin, angka generasi perintis). Marguna situtudo parouasaon nadibagasanna mangula holong, panarihonon jala ndang marsipaula, dapotan hatuaonma, hahipason pasu pasu marsundut sundut, lumobi lam pahothon haporseaon tu Derbata.

 ayt 13 – 14 mangaradoti ari sabbat( hari Tuhan)
Hasonangan dohot las ni roha sisongoni pe jumpang jala masa doi dingoluni angka namangaradoti ari napinarbadiaan ni Debata. Mangalalehon ngoluna dohot sintong diarii. Padaohon ngolu sian angka hajahaton dohot mangulon sian angka ulaon hasomalan, ala ari napinarbadiaan ni Debata ari i ( patik pa4 hon).  Sabat dlam bahasa Ibrani Shabbat artinya istirahat( berhenti bekerja), Shabbat = sabtu. Shabbat( ibrani) bersal dari kata kerja shabat yg artinya berhenti/ shev= duduk. Dalam paham jahudi itu sudah dimulai sejak jumat sebelum matahari terbenam sampai sabtu malam, dan ini merupakan aturan agama Jahudi. Bagi Jahudi hari ini diperingati sebagai hari ke tujuh setiap minggunya, yang ditetapkan sejak Allah menciptakan langit dan bumi serta manusia pada hari ke enam. Maka pada hari sabat berhenti melakukan pekerjaan ( kitab torah titah ke 4; Kel 20: 8-11, ulangan 5: 12-15 Kel 31: 12-17, Imamat 19:3,30, Hes 20,22,23; Neh 9:14). Sabat merupakan hari perayaan dan salah satu hari beribadah, ada kegiatan yang wajib dan harius dilakukan dan ada hal hal yang tidak boleh di lakukan ( dalam kitab Talmud Jahudi ada 39 jenis kegiatan yang tidak boleh dilakukan ( bnd Epistel minggu). Allah memintakan umat itu agar menjaga kekudusan hari itu. Jala molo diradoti nasida doi hilalaon nasida ma asi ni roha dohot denggan basa ni Debata ( 5 musa 32:13)


Aplikasi


  1. Puasa ima praktek partondion namansai arga di ngolu ni halak Kristen, ndada holan berpantang mangan/minum (diet) alai tangiang na hohom do puasa, namartujuan laho membina hubungan narosu tu Debata. Ala tangiang na hohom do puasa i, dang pala ringkot kampanyehononhon, songon jahudi ditikki ni Jesus, ala bersifat pribadi doi
  2. Puasa ima latihan disiplin ni partondion, laho mangorom hisap ni daging, dohot mangalo dosa, tindakan tindakan kekerasan ( overcome violence), pangarupaon ( penindasan) huhut marpanarihon tu angka dongan na patut siurupan, diulahon ma mardongan roha na ias ( sejarah praktek puasa nunga diulahon jolma ribuan taon andorang masehi, Hipocrates, hira hira 2400 taon nasalpu, mamangke metode puasa laho pamalum angka sahit, cina mangulahon puasa sian taon 2000 sb masehi)
  3. Ala mansai mampanghorhon na denggan do puasa nunga tikkina ra huria nang hita mangajarhon/mangarahon ;laho patupahon i, atikpe dang pola ikkon dilegitimasi manang gabe adong/dibahen aturan khusus, ala hubungan na bersifat pribadi doi, jala asa unang madabu tu kemunafikan, ala pangulaonnai do naummarga/ narumingkot dang sebatas ritus sambing.
  4. Taradoti ma parsaoran na rosu sian ngolunta tu Debata marhite namamparbadiai ari ni Tuhan i, jala molo disi do ngolunta rade do pasu pasu dihita be. Ido dalanta pasauthon hajpataran ni harajaon ni Debata di portibion.

NB. Bapa greja mula mula YUSTINUS MARTIR, memindahkan perayaan sabbat dari hari sabtu ke hari minggu,dalam proses pemisahan historis dan teologis dari yudaisme.

Terimakasih atas kunjungannya,Bila anda suka dengan artikel ini silahkan JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe dibawah halaman . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubungi saya.

Salam Blogger.... !!! .

Me

Admin Rivai Silaban

Share article with : Google+ Facebook Twitter
Di posting oleh : Rivai Silaban Update pada : 1:33 PM

0 komentar :

Post a Comment

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Salam bloger .. !!
Pergunakan semua fasilitas di Blog ini untuk mempermudah anda..
Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog